MODELSPOORDAGEN RIJSWIJK 2010

En daar was weer een mailtje van Ria, onze evenementencoördinator. We kunnen deelnemen aan een presentatie in Rijswijk. Het was nog ver weg, de uitnodiging lag er al in juni, en dus vol enthousiasme ingeschreven voor deelname. Volop tijd om alles in gereedheid te brengen en om wat ideetjes uit te werken. Samen met Rob had ik het plan opgevat om eens lekker buiten de hoofdbaan met treintjes te spelen. Onbeveiligd en niet zonder risico. Maar we kunnen het. Dus ingeschreven en ook de wensen meegestuurd, zodat de opzet van de baan mogelijkheden voor onze plannen zou geven. Helaas kwamen we er na de eerste tekening achter dat Rob in de hoofdbaan stond en ik in mijn eentje aan de arme tak van de NedTRAKbaan. Maar niet getreurd. Rob heeft een goed overleg gehad met Ria over de opstelling en er is een aantal aanpassingen gedaan, waardoor we toch konden spelen met treintjes. Een kinderhand is gauw gevuld. Ria bedankt.

Dan komt de dag naderbij dat we naar Rijswijk moeten gaan. De info die we mochten ontvangen was duidelijk. Op tijd [ 17:00 uur ] aanwezig zijn en € 20,00 borg gereed houden om het terrein op te mogen voor het lossen. Ik word altijd helemaal vrolijk van de gastvrijheid van organisaties. Tranen sprongen in mijn ogen. Je moet offers brengen om je hobby te mogen presenteren. Dus je snapt het al. Ik ben met de peeee in vertrokken. 's-Morgens in alle vroegte de auto ingepakt, want het was een gewone werkdag. Om 14:00 uur op pad naar Rijswijk. Veel files onderweg, maar die stonden gelukkig achter de vangrail. Om 16:30 uur  aankomst bij P3 van Darling market in Rijswijk. Ik zag geen gewapende beveiliger bij de poort, dus ben ik maar binnen gereden. Nog een keertje gezwaaid met het briefje van € 20.00  maar reageert. Daar deur staat zelfs open dus sluip ik naar binnen. Daar blijkt reeds een groot aantal Nedtrakkers aan het bouwen met de baan. Ze waren wat eerder en hadden al een groot deel van de baan opgezet. Nou, dan pak ik ook de boel maar uit. Een keer of vijf heen en weer naar de auto en alles is binnen. Vroeger moest ik zes keer lopen, want toen had ik ook nog een pakket voorhangborden mee!

Nu is de hoogste tijd voor een bakje troost. Deze wordt geheel kosten loos aangeboden door de organisatie en het smaakt best lekker. Even bijgekletst en dan aan het werk. Ongeveer 20 minuten later staat alles. Ondertussen arriveren ook de laatste deelnemers aan de baan. Alles staat rond 18:00 uur op poten. Nu alles in volgorde plaatsen en wat blijkt. Er staat een pilaar ? het zal wel weer eens niet waar zijn. Maar flexibel als we zijn schuift er even een kerkhofmodule naar een andere positie en klaar is Kees. Nu alles koppelen en om 20:00 uur staat er een volledig operationele baan van 40 bakken, voorzien van verlichting en beveiliging. Morgenvroeg nog even een leuk rokje er om heen en het feest kan beginnen. Ik pak mijn treinenkastje en verlaat het pand om naar mijn logeeradres te gaan. Een goede kennis met een extra bedje op  10 minuten rijden van de zaal. Je moet het maar treffen.

Zaterdagochtend om 09;00 uur kom ik weer in Rijswijk aan en inderdaad we zouden om 08:00 uur beginnen maar zoals altijd komt degene, die het dichtstbij is aDe geruchgls laatste binnen en ik wil natuurlijk geen spelbreker zijn. Alle modules zijn intussen aangekleed met een rokje. Her rokje van Ria, die zoals in de vorige N-koppeling te zien was weer een flinke klus heeft geklaard. Hulde!

De eerste treinen rijden hun rondjes en het is ook tijd om de nieuwe bak van Ed te aanschouwen. Een echte watermodule voorzien van erg echt lijkend water. Ed, dit is modelbouw pur sang. Ik zie geen enkel verschil met echt water! De bootjes draaien hun rondjes en de brug gaat op tijd open. Een aanwinst voor de baan. Samen met Rob begeef  ik me naar de speelafdeling van de baan waar we lekker gaan spelen met de olietrein, de buurtgoederenexpress en natuurlijk van die leuke trek-duw combinaties, die in ieder geval geen kop hoeven maken. Even wat afstemming on de instelling van de snelheid en verder van alles laten gebeuren. De hoofdbaan geeft ons af en toe leuke nieuwe treinen maar de koploper loopt toch echt vast op dit niet geëlektrificeerde lijntje. Gelukkig is er altijd een flinke diesel achter de hand om de gestrande reizigers weer vlot te trekken. 

Een flink aantal bezoekers trekt op deze dag aan onze modules voorbij, opa en oma met de kleinkinderen, maar ook liefhebbers en minder actieve leden.. Sommige hebben een hele trip ondernomen om de baan eens te aanschouwen. Ook een B-lid [BOUWEND ] nam de kans waar om een probleem op te lossen. De technische man was aanwezig om zijn vragen te beantwoorden. verder was er erg vaak belangstelling van bezoekers om informatie over modulebouw. Ruimtegebrek thuis was meestal de reden omtoch eens over modulair bouwen na te denken. Echter om 15:00 uur was er enige consternatie. De heer J.H. uit W wilde het pand verlaten om samen met zijn familie een verjaardag te gaan bezoeken. Hij had de auto op de bekende P3 geplaatst en hij kon hier niet vanaf voor 17:00 uur. Hij bleef dus maar iets langer dan gepland en heeft de rest van de middag met een brede glimlach op zijn gezicht rondgelopen. De geruchten gaan dat hij moedwillig de auto op P3 geeft gezet. dat zou toch niet .....  Een mooie dat is weer snel voorbij dus tijd op weer te vertrekken naar het logeeradres.

Zondag heerlijk uitslapen, want we hoeven er pas om 09:00 uur te zijn. Dus ben ik er om 09:30 uur. Nog mooi op tijd. Lekker weer een hele dag met treintjes gespeeld. Er zijn nogal wat foto's gemaakt door iemand met een parasol onder andere van de watermodule en station Voorburg. deze zullen vast over enige tijd wel ergens in een hobbyblad verschijnen. Verder ideeën opgedaan bij de verschillende banen die stonden opgesteld. Dus vol frisse plannen weer naar huis. Om 17:00 uur komt er ook aan deze bijeenkomst weer een eind. In alle rust worden alle spullen opgeruimd en om 18:10 uur is alles ingepakt. en de hoogste tijd om afscheid te nemen. Tot de volgende bijeenkomst ergens in het land. ik vertrek naar huis in Enschede. Twee uurtjes rijden en mooi de tijd om alles nog even de revue te laten passeren.

Tot slot wil ik nog eens benadrukken wat er door een aantal actieve leden wordt gedaan. De hoeveelheid materiaal die door Paul en Ria wordt aangesleept. De planning van de baan en het onderhouden van de contacten met de diverse organisaties. De technische mogelijkheden die de Trakcontrol biedt en de oplossingen die telkens worden bedacht om een nieuw ontstaan probleem op te lossen. Wil je dat eens van dichtbij meemaken ? Meld je dan bij de Coördinator Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Er zijn altijd helpende handen nodig om de boel draaiende te houden. Tevens kun je volgens mij erg veel opsteken van een dagje meedoen in de praktijk. En een bakje koffie is natuurlijk inbegrepen.

Peter