Tuincentrum van der velden

Station N-Spoor Hilversum

Op 28 en 29 mei 2016 werd voor het eerst de Station N-spoor beurs in Hilversum gehouden. Deze beurs is alleen voor treinbanen en handel in N schaal 1-160. De beurs werd gehouden in de sporthal van het ROC en dus kon pas vanaf vrijdag 27 mei 19.30 uur begonnen worden met opbouwen, site we hadden tijd tot 21.00 uur. Na een rit van 1 ½ uur aangekomen bij de hal, buy waar genoeg parkeerruimte was. Na het aanmelden werd de plaats gewezen waar de vereniging kon opbouwen. We waren met 4 man, advice voor een baan van 4 bij 12 meter en zonder technische begeleiding van Jaco. Rob, Paul, Bert en ik zijn gelijk gaan uitladen en opbouwen van de baan i.v.m. de tijd die we hadden. Toen de baan gekoppeld stond moesten wij hem voor het eerst gaan aansluiten. Met de lijst gemaakt door Jaco gingen wij aan de slag en het lukte! Om 21.00 uur reed de eerste trein zijn rondjes en gingen wij weer huiswaarts. De zaterdagochtend voor opening hebben wij de laatste werkzaamheden uitgevoerd, zoals verlichting en afschermdoek. We waren er klaar voor. Om 10.00 uur ging de zaal open. En ondanks de hoge temperatuur zijn er redelijk wat toeschouwers geweest. Wij hadden die dag wel wat storingen op 2 plekken van de baan en konden er in eerste instantie niet uit komen. Dus hadden wij het druk met het in beweging houden van de treinen. Op een gegeven moment kwam Bert met de melding dat die 2 plekken op de baan een licht grijze streep hadden en na verder puzzelen bleken deze twee stukken niet actief gemeld te zijn. Het blijkt toch maar weer dat het angst en nieuwigheid is, want na het spelen met de nieuwe NTC’s kom je er achter door goed te kijken en te spelen, dat er genoeg mogelijkheden in het systeem zitten. De zondag verliep prima, maar bij het afbreken van de baan bleek dat Rob wel heel veel bij zich had. Maar het lukte ons om met z’n vieren om half zeven huiswaarts te keren. Het was voor ons een fijn weekend, de sfeer onder de deelnemers was goed. Geen concurrentie gevoel, iedereen maakte wel een praatje met elkaar, zowel handelaren als verenigingen. Het publiek was enthousiast en blij met het weekend voor alleen N-spoorders. De openingstijden waren ook fijn, om vier uur sloot de hal voor publiek. Uit het weekend bleek volgens ons, dat N-spoorders relaxter zijn, dan HO spoorders. Ed

Rail 2015

Houten digitaal

 

RAIL 2012

Na enige jaren heeft onze spoorgroep weer deelgenomen aan RAIL. Deelname aan Rail is altijd weer bijzonder. En mijn gedachten gingen vaak terug naar de eerste keer dat RAIL werd georganiseerd. Dit werd gedaan door MSG Den Bosch in 1985 in het kader van het 800 jarig bestaan van Den Bosch. Het was toen het eerste grote modelspoorevenement in Nederland. Er waren uiteraard wel eerder evenementen geweest, maar nog niet specifiek voor de modelspoorhobby. Ook kwamen toen de modulebanen echt voor het voetlicht. De modelspoorhobby kwam van de zolder naar het publiek toe. Ik kan het mij nog goed herinneren dat we voor de opening eens gingen kijken of er wel publieke belangstelling voor zou zijn. Nu dat viel niet tegen, want voordat de deuren open gingen stond er op het plein voor de Brabanthallen al een honderden meters lange zigzag rij van mensen die dit evenement wel wilden meemaken. En wat wij daarna in de middag hebben meegemaakt is ook nooit meer voorgekomen voor zover ik weet. De belangstelling was zo groot, dat ondanks zeer ruime paden tussen de banen, de Brabanthallen de toevloed niet meer aankonden. Er ontstond een echt publiek infarct. Alles stond opeens stil en de mensen konden niet meer voor of achteruit. Op last van de brandweer moesten toen ook de grote deuren open om weer zuurstof naar binnen te krijgen, want de mensen begonnen gewoon flauw te vallen. Kortom een happening die zijn weerga niet meer heeft gekend. Dit ondanks het feit dat de modulebanen ten opzichte van de huidige banen eigenlijk nog maar eenvoudig waren zonder echte hoogstandjes, maar het was toen wel iets bijzonders. Ja, dan is er met het huidige RAIL wel veel veranderd. Het is niet alleen zakelijker geworden, meer handel en daardoor ook weer minder ruimte voor banen. Ook zijn de importeurs en fabrikanten op RAIL niet meer te vinden. Want deze in combinatie met [ tweedehands ] handelaren past schijnbaar niet.

Maar goed terug naar de huidige tijd. Onze spoorgroep was tijdens Eurospoor 2011 door de organisatie van RAIL gevraagd om deel te nemen aan RAIL 2012 en wel met de totale gekoppelde baan met de railclub Utrecht. Hadden we toch veel indruk gemaakt met een grote baan. Wel zaten er wat wijzigingen in ten opzichte van Eurospoor. Zo was onder andere het station van Paul vervangen door Amsterdam CS van Eric de Gooyert wat zeer veel bekijks trok. Alleen die nieuwe haringkar verkocht toch wel verse haring ??? Toen we in de hallen aankwamen in Houten mochten we niet met de auto's naar binnen, maar gelukkig konden we redelijk dichtbij uitladen wat het sjouwen minimaliseerde. Railclub Utrecht stond al op zijn poten en konden we dus snel aansluiten. Ria had een baanontwerp gemaakt dus ging het neerzetten van de modules snel. Maar helaas de andere zijde van onze baan kwam uit in de stand van onze buren, die dit niet goed vonden. We kwamen ruim drie meter te kort, Ria in paniek., ik heb toch geen fout gemaakt, want in Utrecht klopte het wel. Passen en meten, maar we konden de fout niet vinden. Tot we de oplossing vonden. Onze tegenpolen, de Railclub Utrecht had onvoldoende gelet waar onze stand begon en had ongeveer vier meter ruimte in onze stand open gelaten. De meters die wij aan de andere zijde zo broodnodig hadden. Goede raad was duur, want Utrecht stond al. En het moet gezegd worden de oplossing was simpel. Utrecht splitste de baan in grote stukken en met vereende krachten werden deze verplaatst en werd de baan opnieuw gekoppeld. Het bekende voordeel van een modulebaan en ook de inzet van de deelnemers. Klasse.

Na enige uren stond dan ook de complete baan en het proefrijden kon beginnen. Ook dit gaf praktisch geen problemen en konden we rustig naar huis gaan. De baan liep en we konden de volgende ochtend de finishing touch waar nodig aanbrengen. Gezien we een redelijke bezetting hadden en er weinig tot geen storingen optraden konden onze leden ook RAIL zelf gaan bekijken en zien of we nog wat konden aanvullen van die zaken, die we nog nodig hadden. Waar zijn anders die handelaren voor, die komen toch ook niet voor niets. De publieke belangstelling was zeker niet zo groot als in 1985, maar toch was het gezellig druk en de belangstelling voor onze modulebaan groot. Vrijdagavond was er nog even een klein samenzijn in de vorm van een happy-hour met drinken en bitterballen. Hier werd wee rveel gepraat over het wel en wee van onze hobby.

Ook de zaterdag en zondag was het weer gezellig druk en hadden we buiten een grote belangstelling weinig anders te doen dan opletten. De temperatuur was het hele evenement niet te koud of te warm. Alleen was er wel een deelnemer, die bang was dat het 's nachts zou gaan vriezen en werd alle dagen na afloop het water uit de sloot verwijderd, want hij zou maar een Elfstedentocht gaan veroorzaken en dat kon niet. Na afloop van de laatste dag, de zondag, was ook RAIL 2012 weer teneinde en werd de baan afgebroken. Dat ging weer on etappes. Na het inpakken van de verlichting, de NTC's en kabels was het even pauzeren bij de Railclub Utrecht om met zijn allen nog even een broodje te nuttigen en na te praten. Daarna konden de deelnemers hun eigen zaken inpakken en transport gereed maken. De auto's konden weer ingeladen worden aan de zijkant, dus weer vlakbij. Helaas is het dan altijd weer druk, want we zijn niet de enigen. Nadat alles was ingeladen zouden we naar huis kunnen. Helaas. Op de smalle weg naast de hal waar onze auto's stonden waren we aan de achterzijde ingesloten tussen een ladende vrachtauto en aan de voorzijde eveneens ladende vervoermiddelen. Dus wachten geblazen en dat duurde ongeveer een uur. Toen had een camper aan het begin zijn sleutel weer gevonden die hij kwijt was. Dus moesten ze alles weer uit- en inpakken. En wij konden er niet langs. Gelukkig voor sommigen stonden ze niet in de rij en konden die wel naar huis. Maar na ongeveer een uur konden de laatste deelnemers ook huiswaarts keren en was er weer een evenement tot een goed einde gebracht.

Ton de Geest